Učíme se od mala cizí jazyky
Mnoho rodičů touží, aby jejich děti v dospělosti ovládaly cizí jazyky na skvělé úrovni, ale dávají jim k tomu předpoklady již v dětství? Pokud chcete u dětí docílit toho, aby v dospělosti mluvily cizí řečí plynule a uměly se lépe dorozumět, je potřeba s cizím jazykem začít v době, kdy se v mozku vytváří jazyková centra a paměťová stopa. U dítěte tak dochází v dalším věkovém období ke schopnosti vyšší intelektuální úrovně.
Předškolní věk je ideálním obdobím
Když začnete s cizím jazykem od tří let, jdete na to správnou cestou. Pokud ovšem od svého dítěte očekáváte, že v něm bude potenciál rodilého mluvčího, pomůžete mu s tím zejména do šesti let věku. Mozek se vyvíjí, roste, nabývá šedá kůra mozková a řečová centra přijímají a vstřebávají plno informací. Přesto zde platí jedno pravidlo a tím je, že bychom děti neměli přetěžovat. Vše dělat tak, aby se učily formou hry!
Výuka ve školce zřejmě stačit nebude
S výukou cizích jazyků se setkáte i ve školkách, ale důležité je podporovat dítě hlavně doma z vaší strany. Když tedy dítě bude umět počítat anglicky do deseti nebo pojmenovat barvy, dříve nebo později to stejně zapomene a rozdíl s ostatními dětmi se rychle srovná. Bude ovšem schopno jazyk rozpoznat, nasát jeho zvuk a intonaci. Na dítě je potřeba v tomto jazyce mluvit a to i z toho důvodu, že školkové děti přicházejících do škol a najednou cizí jazyk postrádají.
Výuka jazyka ve dvojjazyčné rodině
Vyrůstání dítěte ve dvojjazyčné rodině jednoznačně přispívá k tomu, aby si tento jazyk vštípilo do paměti a umělo s ním do budoucna lépe pracovat. Otázkou je, do jaké míry umí jazyk jeho rodič. Špatnou výslovností mu na druhou stranu moc nepomůžete, ale pokud jazyk bezpečně ovládá alespoň jeden z rodičů, je to výhoda.
Dítě tak může s matkou komunikovat česky a s otcem se učit německy. Jak jsme si však řekli na začátku, formou hry je to nejlepší. Zahrát si můžete na obchod s potravinami nebo si povídat při vaření (pojmenovávat suroviny a spojovat do vět, co děláte) nebo jít na procházku a učit se říkanky v přírodě. Obrázky, zvuky a hudba jsou velmi dobrou naučnou technikou. Rovněž existují i různé učební programy, např. Wattsenglish a metoda Helen Doron.
Foto: flickr.com(zinjixmaggir, Annimaria Valli)